بسم الله الرحمان الرحیم

 «قل إنّما أعظکم بواحدة أن تقوموا لله مثنی و فرادی ثمّ تتفکّروا...»

سوره سبأ/آیه46

« به امّت بگو ای پیمبر که من                                شما را دهم پند با یک سخن

که دو دو و یا یک نفر یک نفر                                   به احیاءآئین بخیزید بر

تفکر نمائید در باب من                                         به پندی که می گویم اندرسخن»

در مورد آیه فوق در پست89 از همین وبلاگ با عنوان:

« ماه فرحبخش شعبان رسید(7)- می دانید چرا امام زمان(عج)ظهور نمی کنند؟ چون...» توضیحی به قدر نمی از یمّی داده شد.

«الّذین یکتمون ما أنزلنا من البیّنات و الهدی من بعد ما بیّنّاه للنّاس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون*                                                 سوره بقره/آیه159

 «ز اهل کتاب عده ای گمرهان                           نمایند آیات حق را نهان

همان آیه هائی که روشنگرست                       بسوی خداوندشان رهبرست

بفرمود آن را بیان در کتاب                                که مردم بیابند راه صواب

بر آن خائنان ازخداوندگار                                 همیشه بود لعنتی ماندگار

دگر لاعنین هم ز هرگونه جنس                         فرستند لعنت خود از جنّ و انس»

« کیف یهدی الله قوما کفروا بعد ایمانهم و شهدوا أنّ الرسول حقّ و جاءهم البیّنات و الله لایهدی القوم الظالمین*اولئک جزاؤهم أنّ لعنة الله و الملائکة و الناس أجمعین»                                                   سوره آل عمران/آیات86و87

« چسان ره نماید خدای غفور                           کسی را که باشد بعد از ایمان کفور؟

کسانی که هستند خود هم گواه                       که باشد محمد رسولِ اله

بسی روشن  آیات را دیده اند                            ولی بازهم سر بپیچیده اند

ستم پیشگانند آن مردمان                                نباشد خدا هادی ظالمان*86

چو رفتند بر این رهِ ناسزا                                   چسان داد باید یبر آنها جزا؟

بجز لعنتی دائم و پر شرر                                   ز ربّ و مَلَکها و کلّ بشر»

در مورد آیات فوق الذکر و مشمولین نفرین همگان،در پست 50 از این وبلاگ با عنوان:

ماه محرم رسید(12)- ما لعنت می کنیم یا لعنت می شویم؟» توضیح مختصری داده شد.

امید آن که ما در شمار این افراد نباشیم.انشاءالله. 

قال رسول الله(ص):

« إذا ظهرت البدع فی أمّتی فعلی العالم أن یظهر علمه فمن لم یفعل فعلیه لعنة الله.» (اصول کافی،ج1،ص154 ؛ دانشنامه قرآن و حدیث،ج15،ص122،حدیث147)

رسول اکرم(ص) فرمودند:

« هرگاه بدعتها در امّت من آشکار شود، بر دانایان واجب است که علم خود را ظاهر کنند( حقیقت دین را بیان کنند)پس اگر چنین نکند، سزاوار لعنت خدا می گردد.»

در ماه رمضان سال قبل، سلسله مطالب شبهای قدر-از شماره 1 تا 13 در این وبلاگ ارائه شد.در آن مطالب، شرحی اجمالی از شب قدر، و مسائل پیرامون آن نظیر:ماهیت و کارکرد شب قدر و... نکاتی بطور خلاصه ذکرشد.

علاقمندان در صورت تمایل می توانند آن مطالب را از پست26 تا 38 در همین وبلاگ مطالعه فرمایند.

قصد داشتم امسال با شرحی مختصر و امروزی از آیات183 تا187بقره- که آیات مربوط به ماه رمضان و روزه است- در خدمت دوستان باشم ولی از آنجا که:

نویسندگان وبلاگ« ابرها را کنار بزن»- که جمعی قرآن پژوه نوگرا هستند- قصد دارند پس از تفسیر کاربردی و تربیتی آیه« بسم الله الرحمان الرحیم»،به این مبحث پرداخته و آیات فوق را با توجه به شرایط امروزی تفسیر و پیامهای کاربردی و تربیتی آن را استخراج کنند،(وبلاگ narcissus114.persianblog.ir)

جهت جلوگیری از موازی کاری برآن شدم تا با اعتماد به یاری دائمی و نامتناهی خداوند، در راستای انجام وظیفه در عمل به آیات و حدیث فوق، در ماه نزول قرآن این بار به افشاء و نقد و ردّ بدعتهای وارد شده در دین-که سبب تخریب و تحریف سیمای حقیقی دین شده اند- بپردازم.

با تکیه بر حدیث ثقلین و با توجه به اینکه امام کاظم(ع) به یار دانشمند و وفادارشان- هشام بن حکم- فرمودند:

«... یا هشام! أنّ لله علی النّاس حجّتین: حجة ظاهرة و حجّة باطنة. فأمّا الظاهرة فالرسول و الأنبیاء و الأئمّة.فأمّا الباطنة فالعقول...»

« ای هشام! همانا خداوند دو گونه حجت بر انسانها قرار داده است.حجت ظاهر و حجت باطنی.حجت آشکار همان رسولان الهی و انبیاپیامبران و امامان هستند.حجت نهان همان عقلهاست...»

ملاک و معیار،جهت افشای این بدعتها و ردّ و طرد آنها، این دو حجت،یعنی:عقل وشرع است.

صادقانه اعتراف می کنم این نوشتار عاری از نقص و خطا نیست. و قطعا جهت تصحیح و تکمیل نیاز به نظرات و رهنمودهای خردمندانه ی خوانندگان فرهیخته دارد.

سخن را با دعائی از نویسنده متعهد و اندیشمند- سید مهدی شجاعی- به پایان میبرم:

« خدایا در مظلومیت دین تو همین بس که اغلب مدافعانش یا جاهلان متعصبند یا عالمان ریاکار، یا منفعت جویان غدّار.

و چه کم اند در این میانه آنان که دین را برای تو می خواهند نه برای خود.

دینت را آن چنان که هست به ما بیاموز و به ما بیاموز که خود را خادم دینت بدانیم نه دینت را خادم خود.»                                             آمین یا ربّ العالمین

الحمدلله ربّ العالمین